HOE EEN RAMP , VOGELS VAN VERDRIET EN ONTGOOCHELING SAMEN KOMEN (deel 25)

2012 -2013 – 2014 -2015

Gedurende de periode dat de interne organisatie werd doorgelicht door Hans van Spronsen en de gesprekken met hem, bij mij thuis, werd ik ook zeker niet gespaard. Dat wilde ik ook niet want wie dan ook “uit de wind houden” geeft geen “lucht” en brengt geen echte verandering in een organisatie die dat op dat moment nodig heeft. Hans waarschuwde me wel; hij voorspelde dat de komende paar jaar moeilijker zouden worden dan de jaren van opbouw van De Draak. “Hou er rekening mee dat er veel weerstand gaat komen en ook zeker van medewerkers waarvan je dat in het geheel niet verwacht”. Bij elke reorganisatie moeten er interne koninkrijkjes worden afgebroken en dat gaat niet zonder slag of stoot.

Dus, na deze voorspellingen, dacht ik te weten wat mij, Kirsten en mijn vrouw te wachten stond. Dacht ik ……….. Ondanks de bijeenkomst die er georganiseerd was, de transparantie en de 100% eerlijke toelichting op de toen bestaande situatie, zou de tijd leren dat je met ontgoocheling en verbijstering kennis moet nemen van de acties die tegen je ondernomen worden. Op dat moment, zo leer je dan, is het de “Grote Dikke Ik” die boven komt drijven en er worden “visitekaartjes” afgegeven die ontluisterend blijken voor de gevers ervan. Uiteindelijk is er na juridische toetsing recht gedaan en ben ik / is De Draak in het gelijk gesteld .

Op 27 februari 2013 werden we geconfronteerd met een forse brand in onze wellness, De Draak kroop door het oog van de naald, de extra isolerende laag die ik heb aan laten brengen bleek de redding . Er werden op enig moment temperaturen gemeten die boven de 1100 graden lagen , er woedde een soort veenbrand tussen vloeren en wanden. Een in allerijl aangevoerde “Cobra” uit Rotterdam bracht de redding. De volgende dag, na een doorwaakte, slopende nacht, bracht Burgemeester Polman in gezelschap van de Commissaris van de Koning, Prof. W van de Donk, een bezoek aan ons om ons een hart onder de riem te steken. Dat deed heel veel goed en gaf extra stimulans om deze ramp te boven te komen. De beslissing van 8 jaar eerder om de bedrijfsschade termijn op te hogen naar 2 jaar zou de redding van de onderneming blijken. Dit jaar mocht ik ook de Inspiratie Prijs tijdens het Ondernemers Gala in de Gertrudis Kerk in ontvangst nemen.

De gesprekken met de experts van de verzekeringsmaatschappij, Hans van Spronsen en de contra experts zorgden er uiteindelijk voor dat het herstel en wederopbouw voortvarend ter hand kon worden genomen en verder ook erg goed verliep.

Op 9 juni 2013 vierden we met alle broers en zussen de verjaardag van Pa op de boerderij; omstreeks 17.00 uur keerde iedereen weer huiswaarts. Omstreeks 18.30 uur kreeg ik mijn zus Marianne aan de telefoon , ze bracht met verstikte stem de boodschap die wederom de grond onder mijn voeten weg sloeg. Tweelingbroer Jan was aan een hartstilstand overleden “Frans , wil jij dit aan Pa vertellen?” Met vele kilo’s lood in mijn schoenen, emotioneel gesloopt, de tocht naar de boerderij toch ondernomen en zo goed en kwaad als dat ging Pa verteld dat zijn oudste zoon, mijn tweelingbroer , was overleden. Driekwart jaar later overleed mijn jongste zus en daarna in 2014 mijn vader .

Het waren loodzware jaren ; brand en herstel van De Draak , pareren van acties van oud medewerkers en het verlies van dierbaren . Alles liep achter en door elkaar , herinneringen aan 2005 die boven kwamen drijven, het verlies van je dochter en de onderneming, De Draak, “in de lucht houden”.

Er was al eerder een trip door Trix en mij gepland om er een paar dagen tussenuit te gaan, naar Praag. Uiteindelijk besloten we dat toch te doen, die 4 dagen hadden we keihard nodig om een beetje op adem te komen.

Inmiddels was er , in overleg met de verzekeraar , een interim manager aangetrokken via Hans van Spronsen. Wesley Huning begon eind juni 2013 ; dat gaf mij de kans om me te focussen op het herstel van De Draak en Wesley en Kirsten zouden gezamenlijk de dagelijkse gang van zaken aansturen , er zou tevens een marketing – en communicatieplan opgesteld worden om De Draak na herstel weer zo snel en goed mogelijk te herpositioneren. Dit alles natuurlijk in overleg met de verzekeraar die hiervoor geld ter beschikking moest stellen om, uiteindelijk ook in hun belang, omzet en winst verlies zoveel mogelijk te beperken.

Intussen was er ook weer contact met een oud stagiair front-office Tim Schimmel, hij verzorgde de online marketing voor de Amrâth Hotels vanuit een kantoor in Hilversum. Hij vertelde me dat hij dit niet zag zitten tot aan zijn pensioen en vroeg me of ik “niets wist”. Natuurlijk wist ik dat er op enige termijn afscheid genomen moest worden van Wesley Huning en het leek me daarom een goede zaak om Tim in dienst te nemen teneinde hem “klaar te stomen” voor de toekomst. Dochter Kirsten, zoveel was duidelijk, zou op enig moment naast en met haar toekomstige echtgenoot Raymon Vervoort Taxi bedrijf Geers over gaan nemen dus opvolging zou er vanuit het gezin niet komen.

Na de heropening van De Draak in juni 2014 door CdK , Prof. W van de Donk , kon er als vanouds geëxploiteerd worden en werd Tim Schimmel aangenomen als Duty Manager. Hij heeft met Wesley Huning samengewerkt tot november 2015; in deze maand namen we afscheid van Wesley die terugkeerde naar het fraaie bedrijf van zijn ouders Party centrum Het Noorden in Aalten. Hij zal dit later van zijn ouders over gaan nemen.

Er is door allen in De Draak fantastisch samengewerkt met Wesley , er is veel gelachen en nog belangrijker we hebben heel veel van elkaar geleerd. Het belangrijkste echter is het feit dat mijn gezin, en De Draak, een vriend voor het leven erbij hebben. Begin december dit jaar werd ons een fantastische boodschap ( onder embargo ) meegedeeld door het kabinet van de burgemeester: Er bestond grote kans dat beide Majesteiten een werkbezoek aan West Brabant zouden afleggen en daarbij tevens een bezoek aan De Draak zouden doen.

Vol goede moed werd er naar 2016 uitgekeken maar tevens ook met de wetenschap dat er voor dit hoge bezoek bergen met werk verzet zouden moeten worden.

Adres Grote Markt 36
Bergen op Zoom
Telefoon: + 31 (0)164 25 20 50
E-mail: info@hoteldedraak.nl
Nieuwsbrief
Schrijf je in met je e-mailadres:
Algemene Voorwaarden Horeca   |   Ontwerp en realisatie: JeP, Creatieve Realisten